Help! De kikker kookt dood!

Weet je wat er gebeurt als je een kikker in een pot kokend water stopt? Hij doet er werkelijk alles aan om te ontsnappen. Maar wat doet diezelfde kikker als je hem in een pot koud water zet die je langzaam aan de kook brengt? Hij blijft zitten! Het opwarmen van het koude water gaat zo langzaam dat de kikker het gevaar niet voelt aankomen. Hij past zich steeds opnieuw aan de nieuwe omgeving aan en zal uiteindelijk dood koken.

 kikker

Het verhaal van de kikker. Of… is het misschien ook ons verhaal?

In de huidige maatschappij wordt steeds meer van ons verwacht. Veel mensen zijn geneigd de lat voor zichzelf hoog te leggen en willen voldoen aan alle geschreven en ongeschreven regels. We willen perfect presteren in baan, gezin, sociaal leven en het liefst overal aan meedoen. De druk die we ervaren neemt vaak geleidelijk toe, meestal zonder dat we het in de gaten hebben.

 

We kunnen veel aan

Als een situatie veeleisend is, veel energie en kracht vergt, gaat je lichaam spontaan meer adrenaline aanmaken. Door de aanmaak van dit stresshormoon past ons lichaam zich aan de veranderende situatie aan. Adrenaline maskeert onze vermoeidheid, het is of we alles aankunnen, dus doen we er makkelijk nog een schepje bovenop.

 

Op tijd rust

In een gezonde situatie wisselen inspanning en ontspanning elkaar af. Als we het druk hebben gehad en op tijd onze rust nemen, kan het lichaam herstellen. De hormonen worden weer afgebroken tot het normale niveau.

 

Als stress te lang aanhoudt en we onvoldoende tijd hebben om tussentijds te herstellen, kunnen problemen ontstaan. Het lichaam probeert zich – net als kikker – aan te passen aan de voortdurende stress. Uiteindelijk is deze aanpassing niet vol te houden en raak je overbelast, overspannen of burn-out. Het water heeft zijn kookpunt bereikt.

 

Welke kikker wil jij zijn?

Misschien heeft je lichaam al eerder aangegeven dat je het rustiger aan moet doen. Slaapproblemen,  hoofdpijn, vermoeidheid of concentratieproblemen, prikkelbaarheid of piekeren, het zijn signalen die aangeven dat je te veel van jezelf vraagt. Neem stresssignalen serieus. Neem jezèlf serieus. Door op tijd in te grijpen, meer ontspanning te zoeken, keuzes te maken en ervoor te zorgen dat je de balans in je leven weer herstelt, kun je een hoop narigheid voorkomen.

 

Maak tijd voor je gezondheid als het water nog lauw is!

 

 

Reacties zijn gesloten.