Heb je moeite met in slaap komen?

Houden malende gedachten je uit de slaap waardoor je de dag al moe begint? Misschien val je wel makkelijk in slaap, maar word je ’s morgens te vroeg wakker en kun je de slaap niet meer vatten. En als ’s ochtends de wekker gaat, heb je grote moeite je bed uit te komen. Je voelt je de hele dag door vermoeid. 

 

Dan is de Saraja Slaapcursus iets voor jou! >

 

Slaapproblemen

Liggen malen in bed, het niet kunnen loslaten van gedachten, verdriet verwerken, gestressed zijn voor een examen of door je werk, te weinig slapen, te vaak wakker worden of te lang wakker zijn, uitgeput, moe of slaperig zijn overdag, slapen op ongewone tijdstippen, angstaanvallen tijdens de slaap, nachtmerries, moeite hebben met opstaan, te lang doorslapen…

Allemaal voorbeelden van slaapproblemen. En het gaat allemaal ten koste van iets essentieels dat nodig is voor een goed leven: Slaap en een goede nachtrust!

 

Chronische slapeloosheid of insomnie

Een derde deel van de Nederlandse bevolking zegt regelmatig of vaak last te hebben van slapeloosheid. 10% van de Nederlanders heeft zelfs chronische slapeloosheid. Dit houdt in dat je langer dan een maand problemen hebt met inslapen, doorslapen en/of te vroeg wakker wordt, zonder uitzicht op verbetering. Deze chronische slapeloosheid heet ook wel insomnie. Het is de meest voorkomende slaapstoornis.

 

Een slechte nachtrust

Een slechte nachtrust wordt een slaapprobleem als het klachten oplevert in je dagelijks functioneren.
Een paar dagen wat minder slapen, dat is niet zo’n probleem. Maar duren de slapeloze nachten langer dan ga je dat overdag ongetwijfeld merken. Je kunt je moeilijker concentreren, je wordt vergeetachtig en humeurig, je weerstand holt achteruit en je bent de hele dag door vermoeid. Langdurige slapeloosheid vermindert je draagkracht en maakt je gevoeliger voor stress. Slaapproblemen kunnen een vroeg teken zijn voor het ontwikkelen van een burn-out.

 

Nachtrust, essentieel voor fysiek herstel

Een goede nachtrust is nodig om fysiek te herstellen en je op te laden voor de volgende dag.
Als je goed slaapt, voel je je vitaal en energiek, heb je meer veerkracht, lever je betere prestaties op je werk en heb je meer zin in sociale activiteiten. Goed slapen kan belangrijk zijn om een burn-out te voorkomen en ervan te herstellen.

 

Een oplossing voor je slaapprobleem

Slaapmiddel als medicijn?

Slaapmiddelen zijn het meest voorgeschreven medicijn voor slapeloosheid. Het is echter een tijdelijke oplossing en pakt niet de daadwerkelijke oorzaak aan.
Stop je met het medicijn dan is er een grote kans dat de slaapproblemen weer terugkeren. Een ander nadeel van slaapmiddelen is het risico op verslaving.

 

Beter slapen kun je leren!

Als je slaapproblemen hebt, beland je vaak in een vicieuze cirkel.
Je slaapt slecht, maakt je daar zorgen over en slaapt daardoor nog slechter. In een slaaptraining leer je hoe je deze cirkel kunt doorbreken.

 

Slaaptraining, het beste medicijn!

Wil jij beter leren slapen?
In de Saraja Slaapcursus krijg je inzicht in hoe slaap ‘werkt’, wat het belang is van een goede nachtrust en hoe je er zelf invloed op kunt uitoefenen.
Je leert opnieuw de regie te krijgen over je slaap.

Meer informatie hierover: Saraja Slaapcursus ›