Je bent steeds moe en hebt geen energie?

Je voelt je vermoeid en hebt gebrek aan energie. Je hebt moeite om te ontspannen en tot rust te komen. Malende gedachten houden je uit de slaap waardoor je de dag al moe begint. Overdag kun je je moeilijk concentreren, je bent prikkelbaar en kunt minder hebben van je partner of je kinderen. Misschien kun je slecht tegen drukte, het wordt je al gauw te veel.

 

Anderen zien de bui aankomen!

Mensen in je naaste omgeving hebben hun zorgen al eens geuit: “Gaat het wel goed met je?” of “Zou je het niet eens wat rustiger aan doen?” Zij zien de bui al aankomen. Zelf denk je “Het waait wel weer over” en houdt jezelf groot, je wilt niet toegeven. Binnenkort is het vakantie, dan keert de rust terug en kun je de accu weer opladen. Maar na de vakantie blijkt dat niet het geval. De rek is er uit! Je hebt het gevoel opgebrand te zijn, een gevoel van totale uitputting. Het voelt alsof je gefaald hebt, als werknemer, als partner, als ouder.

 

Gezichtsverlies?

Toegeven dat de last te zwaar is geworden, dat je je grens hebt bereikt, is niet gemakkelijk. Het ervaart als falen, gezichtsverlies.
Zelfs de meest stressbestendige mensen hebben een grens aan wat zij aan belasting kunnen hebben.

 

Een beetje stress is gezond!

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Stress is niet per definitie ongezond. Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren.
Wanneer de spanning of druk die je ervaart, overeenkomt met wat je aankunt, is er sprake van gezonde spanning of gezonde stress. Je draagkracht en draaglast zijn in evenwicht.

Meer over stress en stressklachten ›

 

Ongezonde stress

Meestal wordt het woord stress gebruikt in situaties van ongezonde stress: je hebt teveel spanning.
Als stress lang duurt, heb je meer tijd nodig om te herstellen. Ditzelfde geldt als je vaak momenten van stress hebt of een hevige stressreactie (veel stress) hebt. Heb je te weinig tijd om te herstellen? Dan zal de nieuwe stress zich bovenop de oude stapelen. En dat is ongezond voor je. De kans is groot dat je allerlei klachten krijgt.

 

Stressklachten zijn een belangrijk signaal

Stressklachten zijn vervelend, maar ook een belangrijk signaal dat je teveel hooi op je vork neemt.
Het is belangrijk om deze signalen niet te negeren en er iets aan te doen. Doe je dit niet, dan kunnen de stressklachten zich opstapelen en is de kans groot dat je overspannen raakt of burn-out. Als je je eigen stresssignalen herkent en erkent kun je eerder maatregelen nemen om stress te voorkomen, te verminderen of er anders mee om te gaan.

 

Herstelproces bij stress

Bewustwording is een belangrijke sleutel in het herstelproces van stress en burn-out en daarom is het goed te kijken naar de mogelijke oorzaken. Hoe is de stress-situatie ontstaan? Wat kun je doen om dit te voorkomen of te verminderen? Hoe kun je er anders mee om gaan? Inzicht zorgt er voor dat je zelf keuzes kunt maken en de regie weer in handen krijgt.

 

Weersverandering bij stress- en burn-out

Als de stress al dusdanig is dat er klachten ontstaan lijkt de weg terug niet makkelijk. Hulp in de vorm van persoonlijke begeleiding maakt het makkelijker om inzicht te krijgen in de oorzaak van de stress en hoe je dit kunt voorkomen. Zit jij in een stress-situatie waar je moeilijk uitkomt? Mooiweersverandering helpt en brengt bij jou een weersverandering op gang! Stress- en burn-out coaching ›